Zelf een brainstormsessie organiseren?

Doe je op je werk ook wel eens een brainstormsessie? Hoe vaak zijn daar nieuwe of verrassende ideeën uitgekomen? In dit artikel geef ik een paar tips hoe je meer uit een brainstormsessie kan halen. Belangrijke elementen zijn energie, focus, creativiteit en, heel belangrijk, een veilige sfeer.

Voorbereiding
Een goede sessie begint bij een goede voorbereiding. Dit kan je doen door vragen te stellen als: ‘Waarom gaan we brainstormen?’. Daarna kan je bedenken wie je bij de sessie nodig hebt. Het is belangrijk om een goede mix te hebben van mensen. Dit kan bepaald worden aan de hand van de functie die mensen hebben, maar nog veel belangrijker is het type mens. Creatievelingen zijn altijd nuttig, maar ook de ja-maar mensen zijn handig. Daarnaast is het handig om mensen te hebben die nog niet zo lang bij het bedrijf werken en dus nog niet besmet zijn met het ‘dat hebben we al honderd keer geprobeerd, maar dat lukt toch niet-virus’. Tot slot: mensen die al veel ervaring hebben en kunnen inschatten of sommige ideeën wel of niet haalbaar zijn.

De brainstormsessie
Een brainstormsessie bestaat uit drie onderdelen. Warming-up, divigeren en convigeren. Met andere woorden introductie, ideeën genereren en ideeën selecteren.

De introductie - warming up
Vaak wordt snel verteld wat er gedaan gaat worden en dan direct aan de slag, “Wie heeft een idee?”. Dit is zonde, want om met leuke, creatieve en nieuwe ideeën te komen is een goede introductie essentieel.
Zorg dat creativiteit van de deelnemers wordt geprikkeld, dat ze energie krijgen en zich veilig voelen. Een associatieoefening een handig middel om dit te bereiken. Dit helpt om tijdens een brainstormsessie op elkaars ideeën door te associëren. Het leuke en lastige aan brainstormen is, om met nieuwe ideeën te komen. Dit is lastig omdat onze hersenen een bepaalde gedachtestroom hebben. Het is de kunst om deze te doorbreken.

Ideeën genereren - divigeren
Dit vind ik de leukste fase van een brainstormsessie, want alles is mogelijk en ‘kan niet’, bestaat (nog) niet. Voor deze fase geldt, wees een oen en laat je oma thuis. Oen staat voor open, eerlijk en nieuwsgierig, oma staat voor oordeel, mening en advies. Klinkt heel gemakkelijk, maar toch valt het niet altijd mee. Mensen zijn al snel geneigd om te denken vanuit wat niet kan.

Ideeën selecteren - convigeren
Beter één goed idee, dan honderd slechte ideeën. Nu mogen eindelijke de mensen met het ‘dat hebben we al honderd keer geprobeerd, maar dat lukt toch niet-virus’ los! Het doel van deze fase is dat je eindigt met maximaal vijf ideeën die je daadwerkelijk kunt uitvoeren.
Het gevaar in deze fase zijn de eindeloze discussies. Je moet de juiste balans vinden tussen goede kritische vragen en tijd.

Veel plezier!

 

Meer weten? Neem contact op.

Linkedin Maaike Helder
 

Telefoon: 06-14914568

E-mail: info@helderproduct.nl

 

Helder Product © 2017

Schrijf je in voor een workshop

"Je hoeft geen Einstein te zijn om goede ideeën te hebben."

Welke workshop wil jij volgen?

Telefoon: 06-14914568

Helder Product innovatie workshops
Creatieve Workshop